La televisió privada de Catalunya va comunicar un preconcurs de creditors el passat 30 de maig i, després de quasi 3 mesos de recerca de finançament i de viabilitat, finalment 8tv entra en fase de concurs de creditors.

El concurs de creditors afecta a tota la companyia Emissions Digitals de Catalunya S.A.U (EDICA) que el grup Godó, després d’invertir-hi una important quantitat de milions i no aconseguir mai entrar en beneficis, va vendre a la nova direcció fa poc més de 2 anys. EDICA és l’empresa que compta amb la llicència dels 4 canals de l’únic múltiplex privat de Catalunya. D’aquests 4 canals, EDICA explota directament 8tv i el canal de cinema Verdi Classics, mentre que tenia llogats els altres 2 canals: un a l’empresa ALTA TECNOLOGÍA EN COMUNICACIONS, S.L. sota el nom de Fibracat i, l’altre, a BARÇA PRODUCCIONS, S.L. sota el nom de Barça TV.

Els motius de la situació actual

La situació econòmica d’EDICA es va desestabilitzar en el moment en que, primer Fibracat i, després, Barça TV, van trencar els seus respectius contractes de lloguer amb EDICA. Fibracat va cessar les seves emissions l’1 de gener d’enguany, incomplint el contracte que tenia en vigor fins al maig de 2024. I, posteriorment, aquest passat 1 de juliol es va apagar Barça TV, acomiadant més de 90 treballadors, després de més d’una dècada de mantenir el lloguer del canal.

La manca d’aquests ingressos recurrents se sumava a una situació ja delicada propiciada per un canvi de tendència en el mercat: la caiguda sostinguda e inevitable del consum de televisió convencional (l’any 2022 es va situar en 190 minuts per persona i dia, amb una caiguda de l’11%. Aquest 2023 serà l’any de menor consum televisiu des de 1992), enfront de noves plataformes i, per tant, el canvi de les inversions publicitàries de les grans agències i marques valorada en un descens de més de 400 milions d’euros en els darrers anys invertits en televisió.

La inversió publicitària, a més, va únicament lligada a un estàndard de mercat establert de forma monopolista per l’empresa que mesura les audiències televisives, Kantar Media, que reconeix obertament que les dades ofertes pels únicament 660 audímetres a Catalunya perjudica les televisions amb menys audiència. D’aquesta manera, 8tv s’ha vist abocada a no aconseguir superar mai el 1% de share mensual, tot i denunciar reiteradament, aportant proves inqüestionables, el dubtós sistema de mesurament per als canals petits. El sistema de mesurament de Kantar, el mateix que s’usava fa 30 anys, ha quedat obsolet i més amb la irrupció de la tecnologia digital.

Què passarà a partir d’ara

Des que EDICA va entrar en preconcurs el passat 30 de maig, la direcció de l’empresa ha iniciat negociacions de pagament amb tots els creditors, i és dóna la circumstància, precisament, que Kantar Media ha estat l’únic creditor “important” que no ha donat suport al pla de viabilitat proposat per EDICA.

Paral·lelament, des del maig, EDICA ha anat disminuint la seva despesa, tant de producció de programes, amb la finalització de la temporada televisiva a les portes de l’estiu, com de massa salarial. A més, ha intentat trobar 2 nous llogaters per als antics canals de Fibracat i Barça TV.

Un cop esgotada la via del preconcurs, i davant l’obligació d’entrar en concurs de creditors, serà un administrador concursal qui es farà càrrec de validar les finances de l’empresa i avaluar, junt amb l’empresa, si es pot conformar un pla de viabilitat que permeti la continuïtat d’una forma estable o s’ha de sol·licitar la liquidació.

L’administrador únic de 8tv, Nicola Pedrazzoli, considera que “si 8tv no és viable, no ho ha estat per manca d’un projecte sòlid, amb els millors professionals, i dut a terme amb la màxima austeritat. Ha estat principalment per una situació conjuntural (la decisió del tancament de Barça TV i Fibracat, la caiguda sostinguda e inevitable del consum de televisió convencional i el canvi de les inversions publicitàries) agreujada pel monopoli del mesurament d’audiència, de dubtosa eficiència i qualitat. Amb aquests condicionants, cap mitjà de comunicació televisiu privat a Catalunya és, ni serà, viable. Tot el sector està en perill per la davallada constant de la publicitat. I, amb el sector, també la nostra llengua, el català, que quedarà afectat i novament en retrocés a la televisió”.

En este artículo

Iniciar conversación

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

1 comentario

  1. Jose Responder

    Per començar un canal de televisió privat i íntegrament en català sí que és viable econòmicament i pot donar beneficis econòmics.
    Sembla que ara a Nicola Pedrazzoli li importi molt el català a la televisió, ja que des que és propietari de 8tv més de la meitat de la programació de 8tv ha sigut en castellà per no parlar del cinema o les sèries que han sigut totes en castellà.

    El problema de 8tv ha sigut la gestió que sa fet perquè fent un estudi de viabilitat econòmica ha demostrat que és viable un canal de televisió en català igual que és viable a Bèlgica un canal de televisió íntegrament en neerlandès com és VTM que ames no en té un si no en té uns quants més.

    L’error que a comes 8tv tant a l’època de grupo godo com a l’època actual és que és un canal bilingüe i això de cara al màrqueting queda molt bonic i el que vulguis, però a Europa sa demostrat que aquest tipus de projecte no funcionen, i per això 8tv no ha funcionat mai. Per això un canal íntegrament en català sí que funcionaria primer perquè sol hi ha una única llengua i això dona més estabilitat al consumidor perquè canvia tant de llengua posa nerviós al consumiro i fa que et deixi de mirrar i segon si es fa en català és un mercat poc explotat i que pot donar opcions a tindre èxit (si es fa les coses bé) igual que a Bèlgica amb la VTM.